collegi

collegi
El blog del Col·legi de Mediadors d'Assegurances de Girona vol ser una continuació del web corporatiu col·legial amb les particularitats pròpies d'aquest recurs com són les reflexions de caire més personal, així com una eina més de suport a la presència del Col·legi a les xarxes socials. Volem que sigui un espai obert de comentaris i reflexions sobre la nostra professió, on hi pugui haver un diàleg que ens enriqueixi a tots plegats: mediadors, asseguradores, perits i consumidors.

dimarts, 23 de gener del 2024

Gràcies per tot

 Sempre m’ha resultat bastant complicat arrencar el full en blanc, però aquest cop, diria que bastant més. 

Vull començar aquesta darrera ”Plana dos” com a president del Col·legi gairebé com la primera, que vaig fer el juny de 2014; em passen moltes coses pel cap i parlava en aquell moment de la força que tenia el Col·legi de Girona i estic del tot convençut que no l’hem perduda.

Caldria destacar sobretot la feina feta per tot un grup de persones que ha destinat una part molt important del seu temps particular, empresarial i familiar a fer un Col·legi millor cada dia i a ajudar a difondre els valors de la mediació professional.

És clar que quan acaba un any sempre volem fer un xic de balanç i mirar enrere, examinar la feina feta, pensar, analitzar, mirar en perspectiva l’any que encetarem..., però aquest cop, tal com deia al missatge de Nadal, és del tot diferent per a mi, i hauria de fer un balanç d’aquests deu anys passats, cosa que no faré perquè em caldria un butlletí sencer, però el que sí que vull fer és donar les gràcies a totes les persones que han participat de forma activa en el seu temps a aportar el seu gra de sorra perquè el nostre Col·legi segueixi tenint la reputació i l’empenta que l’han caracteritzat en tot moment. 

Sempre he intentat manifestar les meves reflexions des d’aquesta talaia i sempre, a part de ser crític, he intentat que les sensacions fossin del tot positives i traslladar-les a la mediació. Hem viscut, diria, períodes transcendentals, com sortir d’una crisi en el 2008 que va durar pràcticament cinc anys amb les seves conseqüències per a tothom i, evidentment, la pandèmia que va fer que tots nosaltres en certa manera ens reinventéssim, però com a sector essencial, vàrem estar al peu del canó en tot moment, vam anar a treballar físicament, vàrem aprendre a fer teletreball, però sobretot vam donar servei als nostres clients; hem estat capaços a sobreviure als dos pitjors sotracs dels darrers quasi 60 anys, i els hem superat amb nota. 

S’ha demostrat que la nostra capacitat de resiliència és alta, que tenim una esquena ampla i que la mediació i el sector en general és capaç d’aguantar situacions inèdites.

Com deia, no vull fer un balanç d’aquests deu anys, el que sí voldria destacar és que ha estat un gran viatge, amb una molt bona companyia i destacar per damunt de tot les persones que hi han participat, començant per tots els integrants del Col·legi amb en Josep al capdavant i continuant amb tots el membres que han passat per les comissions, les juntes de govern o les permanents. 

Sí que m’ agradaria destacar dos fets d’aquest 2023: un, la nombrosa participació als actes formatius que s’han fet al llarg de tot l’any, marcats sempre per la qualitat i l’interès de tots, i la segona, remarcar que la Setmana Mundial està ben viva i que va tornar a ser un referent per a tots els actors de la mediació. Cal tenir en compte que al 2024, que ja és aquí, podrem celebrar els seus 50 anys ininterromputs, tot i la pandèmia. 

Deia l’altre dia a la darrera reunió de la Comissió Permanent del Col·legi “que la força ens acompanyi” i podeu estar segurs que qui surti escollit a les eleccions del proper mes de març i encapçali aquest nou projecte, tindrà el suport d’aquest president i que de ben segur aquesta força ens durà a noves fites en el futur, sempre amb una bandera a mostrar: defensar els interessos del nostre Col·legi. 

Nosaltres sempre hi som i sempre hi serem. Jo també. 

Gràcies per tot. 

Jordi Triola Guillem

President

dilluns, 9 d’octubre del 2023

 Sempre fem-ho avui

Sempre a la tornada de vacances ens costa un xic més arrencar, tot i que les vacances, per a tothom i sobretot pel que fa als nostres negocis, cada cop s’escurcen més, perquè cada any, quasi amb tota seguretat, malauradament, tenim una DANA que ens ronda i que acaba causant estralls en algun lloc o altre del nostre país; realment és fotut acostumar-se a fenòmens com aquests que sovintegen cada cop més.

En l’inici del darrer trimestre de l’any sempre ens costa un xic més d’agafar el ritme necessari i exigent, però està clar que no podem badar ni un moment.

Malauradament, com acostuma a ser habitual en el nostre sector, el legislador no arriba a temps per complir el que ens demana la llei, per mil excuses que hi puguin posar; un exemple del que dic és el darrer reglament de la Llei 7/2023, de 28 de març, de benestar animal que havia d’estar redactat, aprovat i en circulació el 29 de setembre passat, i com tots sabem, avui en dia no s’ha redactat res... un altre endarreriment més.

Què passaria a les nostres empreses de mediació si diguéssim als clients allò de “ja li ho faré”, que ens transporta a aquella famosa frase de Mariano José de Larra del “Vuelva usted mañana”, quin exemple a donar, però en diverses ocasions en el nostre sector, ens acaba passant el mateix.

Deixant de banda les normatives que solen arribar tard, estem a punt d’endegar la 49a Setmana Mundial; com si fos ahir, 49!, es diu ràpidament però és un llarg camí de difusió professional a la societat, perquè sempre en cal.

I aquest any, tractarem de qüestions totalment vigents en el nostre dia a dia, els fenòmens meteorològics, perquè tal com deia a l’inici, d’una forma o altra, hem de lluitar-hi cada cop més per donar resposta als nostres clients, ja sigui de forma directa o prestant l’ajuda necessària quan cal que intervingui el CCS.

El més important és estar al costat d’aquest client afectat que necessita que li marquin el camí i li puguem oferir la nostra ajuda, fent la nostra feina com a mediadors seriosos i implicats i no deixant-lo de banda en el moment més delicat com fan altres distribuïdors.

Nosaltres sempre hi som i sempre hi serem.

Fins aviat,

Jordi Triola Guillem

President

dijous, 27 de juliol del 2023

Bones sensacions

Quan ens acostem a aquestes dates caloroses comencem a pensar en altres coses més lleugeres i relaxades. Sembla com si les energies comencessin a fallar una mica pel camí transcorregut. De ben segur que encara ens cal algun esforç durant aquests dies per poder arribar a les merescudes vacances d’estiu.

En aquesta ”Plana dos” d’abans de començar les vacances, m’agradaria fer tres reflexions, dues d’agradables i una de no tant. Per poder acabar amb un bon regust de boca, començaré per la dolenta.

Tinc la sensació que el sector assegurador no ens mereixem les respostes que l’Administració sempre ens acaba donant, amb la bandera de voler defensar sempre el client, com és el cas de la recent resolució de la Comisión Nacional de los Mercados y de la Competencia (CNMC) quan acaba arxivant la denúncia per lligar crèdits ICO a assegurances de vida, sobretot, durant el període de covid, concedits tant a empreses com a autònoms.

Hi havia exemples de tots colors, queixes, abusos clars i després de pràcticament tres anys i “un llarg període d’investigació”, no hi ha hagut els elements necessaris per poder considerar provada una infracció de l’article 3 de la Llei de la defensa de la competència. Està clar que les visions són totalment, diria, interessades respecte al moment i a qui afecta. Els haurem de convidar a una sessió de treball, perquè un dia, en primera persona, puguin traslladar-nos els seus raonaments.

Per una altra banda, amb una visió totalment positiva, durant aquests darrers mesos, el nostre Col·legi ha estat protagonista en dues publicacions del sector.

Una, al número 675 de la revista Mercado Previsor en la qual es publica l’article “Gerents, els herois del moment de la mediació”, amb el protagonisme que es mereix el nostre gerent  traslladant la seva figura, les seves reflexions i podent escenificar la importància d’aquesta figura dins dels estaments col·legials i del nostre Col·legi en particular. Gran feina i amb el reconeixement que es mereixen i, en aquest cas, la tasca de Josep Torras.

L’altra també fa referència a una publicació, la d’Aseguradores, al darrer número publicat, el 506, en què es fa una radiografia del nostre Col·legi, mostrant el nostre dia a dia, la importància de l’equip de treball i de totes les persones que intervenen perquè tot surti com està pensat i amb aquest “orgull de pertinença” que tenim, demostrant per què un col·legi com el de Girona segueix essent el cinquè col·legi de tot l’Estat en nombre de col·legiats i el primer en ràtio de col·legiació per habitant.

Acabant amb aquests dos grans exemples i deixant de banda aquelles coses que no ens acaben d’agradar, us desitjo que tingueu un molt bon estiu i que ens puguem retrobar tots i totes amb les forces necessàries recuperades per encarar la segona part de l’any.


Jordi Triola Guillem

President

dimarts, 16 de maig del 2023

Les persones i la Intel·ligència Artificial

En aquest nou número del nostre butlletí i primer del 2023 tots tenim una certa visió diferent dels darrers anys que han passat, però aquest any l’enfoquem amb més positivitat malgrat els conflictes internacionals, l’IPC i algunes altres incerteses econòmiques que ens envolten.

Una de les coses de què parlem d’una forma continuada i cada dia més, és de les intel·ligències artificials que s’han donat a conèixer, com per exemple el ChatGPT. Aquest cop volia que aquesta aplicació fes de forma ordenada la plana dos, que simulés la lògica del meu pensament tant en la forma de crear com de comunicar i la veritat és que el resultat que n’he obtingut  no m’ha semblat gaire seriós per presentar-lo. 

Per un cantó m’ha semblat que li faltava molt per aprendre perquè redactava d´una forma imprecisa, sense coneixement del que volia parlar, utilitzant continguts diria que mig buits, en definitiva, parlava molt però deia poc i per un altre costat, que era perfecte, però que li faltava molt camí per recórrer i perquè estava clar no n’havia copsat exactament el que jo li deia que fes; també tinc clar que d’aquí a poc temps, “aprendrà” a comprendre millor el que li demanava i com diuen els experts ens ajudarà a tots a fer la feina una mica més fàcil, ajudant-nos en tasques automatitzades i molt possiblement també intervingui en les nostres relacions de futur amb els clients. 

Deia Bill Gates que “l’edat de la intel·ligència artificial ha començat”, i n’estic segur que sí i els que ja tenim una certa edat i estem acostumats a adaptar-nos a tot, no en tinc cap dubte que amb poc temps ens hi vincularem d’una forma o una altra. 

La definició d’IA, tècnicament parlant, es refereix a un model creat per resoldre un problema específic o prestar un servei concret. 

Tothom té clar que ha vingut pe quedar-se i que dominarà en certa manera el nostre futur, molt possiblement marcant una sèrie de pautes a seguir segons el seu criteri: 

  • Intentar equilibrar les pors sobre els inconvenients amb la capacitat de millorar la vida de les persones.
  • Les forces del mercat no produiran de forma natural productes i serveis d´IA que ajudin als mes pobres.
  • Pensar que som al principi del que pot aconseguir la intel·ligència artificial. Qualsevol que siguin les seves limitacions actuals desapareixeran abans que ens n’adonem.

L’edat de la IA de ben segur està plena d’oportunitats, però també de responsabilitat pels seus usos. 

Però a dia d’avui encara hi ha coses que no es poden resoldre. 

A la IA li queda molt camí per fer i està clar que de moment hi ha una particularitat que aquestes intel·ligències no poden tenir, la Confiança.

Aprofitem aquest important recurs i preparem-nos sempre de cares al futur.

 

Jordi Triola Guillem

President

dimarts, 24 de gener del 2023

Nou any, nous reptes

Quan arriben aquestes dates del darrer trimestre, sempre fem una mirada enrere veient tot allò que ha estat passant al llarg de l’any i fem, i si no crec que hi estem obligats, un balanç d’aquells temes que col·legialment, laboralment o familiarment ens han anat ocorrent.

És bo treure’n conclusions i analitzar tot allò que sempre es pot fer millor.

Només parlant de l’aspecte col·legial, haig de dir que n’estic molt satisfet, a part de la implicació de totes les persones, perquè diria que tot ha tornat a aquella normalitat que desitjàvem tant durant el 2020 i 2021, i que es reflecteix en la celebració de la nostra 48a Setmana Mundial, que la definiria com un GOIG, tant el dimarts com el dijous, especialment, que hi va haver més de 250 persones a la sala, i que van poder tornar a parlar entre elles, sense mascaretes, rient, intercanviant parers, però sobretot, GAUDINT.

Tot i això, cal que no perdem la nostra essència col·legial i que sempre seguim treballant pels nostres col·legiats i per la dignificació de la professió en tot moment, que no deixem passar-ne  cap a qui no entén les normes d’actuació d’aquest mercat, tal com vàrem fer dies enrere quan el president d’AMAEF defensava coses, al meu parer indefensables, tot dient que  “las denuncias de presiones a los consumidores para contratar productos aseguradores no son ciertas”.

No es pot tolerar de cap de les maneres que des de la bancassegurança es donin lliçons de “bona conducta i de bones praxis”, ans el contrari. Per això el nostre Col·legi va rebre també el suport tant del Consejo General com del Consell i ho va denunciar als mitjans del sector on es feia palès el malestar i la tergiversació de la realitat portada a l’interès particular del sector que defensa.

En l’aspecte general, haurem d’estar alerta, com sempre, amb tots els reptes que ens venen a sobre: com es comportarà la inflació en l’any que encetem; com afectaran les pujades de tipus l’economia i, de retruc, a nosaltres; com podrem prevenir millor els nostres clients pensant en les pensions futures; com afectaran les diferents crisis i conflictes en els mercats mundials i als nostres negocis, i un llarg etcètera, que haurem d’anar-ne veient comportament durant aquest 2023.

Està clar que tot aquest reguitzell de coses no ens farà abaixar la guàrdia, tot el contrari, serà motiu d’estar en permanent atenció donant el millor de tots nosaltres.

I com no pot ser d’altra manera, espero i desitjo que aquest 2023, que ja és aquí, ens doni les alegries que ens mereixem i puguem gaudir de tot allò que hem planificat.

Jordi Triola Guillem
President

dilluns, 24 d’octubre del 2022

Sensibilitat i professionalitat

Encetem aquest darrer trimestre amb unes altres perspectives que no teníem en els darrers dos anys. També en l’àmbit professional acabarem de fer l’esprint que toca, en el personal, de ben segur que mirarem el calendari per veure on pot ser la propera parada de descans fins a acabar l’any. 

Ara fa un any, encara vivíem en la provisionalitat a l’hora de fer actes com la Setmana Mundial amb el perill de recaure en aquest forat que ha estat la pandèmia, però els meus desitjos i els de molts s’han complert durant aquest 2022. 

També m’agradaria recordar la meva plana dos del 2017, quan parlava de reflexió i malauradament crec que ara com ara n’hi ha hagut poca, de reflexió. Era una plana dos diferent, pràcticament en blanc, necessària, però segueixo demanant el mateix que feia en aquell moment per anar fent un camí ferm i que no es perdi l’horitzó.

Després d’aquest kitkat, necessari al meu parer, perquè el pitjor que ens pot passar és perdre la nostra memòria, cal dir que quan parlo de sensibilitat em vull referir al fet que sempre som al lloc que toca en cada moment, i prova d’això són las darreres tempestes que hi ha hagut i sobretot l’espectacular pedregada que va caure el passat 30 d’agost a la Bisbal d’Empordà de forma molt localitzada. 

Tota aquesta sensibilitat, al meu entendre, ja és una característica a destacar dins del nostre col·lectiu, va lligada a la professionalitat, a donar servei i consells als nostres clients i assegurats, però en molts casos també a aquells no ho són per diferents raons i han acabat contractant una assegurança amb alguns intermediaris que a l’hora de la veritat es mig desentenen, per no dir del tot, de la problemàtica personal. 

Quanta empatia que es troba a faltar en aquests moments! Dins de la desgràcia soferta, veure imatges de gent fent cua en diferents oficines de mediadors en els fons em satisfà, perquè entenc que els ajudaran en tot el que puguin i més. 

El treball realitzat i les conclusions de l’estudi de mercat que publiquem ens demostren, un cop més, que encara ens cal un cert camí en l’adaptació de la nova IDD i sempre pensant en el bé de la professió i del mercat que representem, en què novament, segons ICEA, els mediadors professionals, agents i corredors som la primera força de distribució. 

Aviat ens retrobarem tots de nou en la 48a Setmana Mundial, en viu i en directe, tal com vàrem fer el 2019 per darrer cop; haurem deixat enrere el fet de no poder-la celebrar plegats. Com ja coneixeu, el tema que tractarem serà l’humor, tan necessari sempre, però en aquests moments encara més. 

De ben segur que és el nostre millor punt de trobada perquè la professió s’hi senti representada. 

Fins aviat.

Jordi Triola Guillem
President

dimarts, 26 de juliol del 2022

Anem per bon camí!

S’inicia el mes de juliol.

A l’equador de l’any, a prop de començar les vacances d’estiu, sembla que tot es veu d’un altre color, de forma molt més positiva, amb ganes de fer moltes coses i per això dic amb totes les ganes del món que anem per bon camí.

Perquè hem pogut tornar a les formacions presencials, no dic que hàgim desterrat el format en línia, però el que sí que us garanteixo és que l’administrarem amb les dosis adequades; les reunions de junta les tornem a fer de forma presencial; i és clar, el nostre dia de la patrona s’ha pogut tornar a celebrar després de més de tres anys de no fer-se.

Tot i ser un dilluns, una bona colla s’hi va aplegar, la qual cosa crec que és un molt bon senyal, i quina gran forma de començar una setmana. Curiosament, com molts de vosaltres sabeu, dels que hi han faltat per qüestions de salut, un he estat jo, aquest cop m’ha tocat a mi.

Sempre m’heu sentit a dir que un dels pals de paller, i possiblement el més important del Col·legi, cal que sigui la formació; com bé sabeu en la formació inicial hem tingut molts canvis en el darrers temps i ens hem hagut d’adaptar a les circumstàncies, tant nosaltres com tot el claustre de professors que tenim, a qui estic molt agraït per la seva predisposició i esforç docent. Dic això perquè hem dut a terme la primera edició del Curs Nivell 1 per accedir a la professió de corredor d’assegurances. Sis mesos, menys hores lectives, i diria que menys coneixements adquirits.

Crec que ha de ser un moment important de reflexió, de saber què volem realment dins del món que vivim professionalment, qualitat o quantitat...

Mediadors, empleats, col·laboradors, tots ens hem hagut d’adaptar i des del Col·legi així ho hem fet per complir amb les 15 o 25 hores de formació contínua, tal com ens marca la nova llei de distribució.

Finalment, m’agradaria tenir un record en aquesta Plana dos per a Jandro Baldellou, que ens ha deixat fa pocs dies i amb qui molts de vosaltres heu tingut la sort de compartir hores i xerrades. Fou durant més de trenta anys el secretari del nostre Col·legi, una persona implicada, i gent com ell han fet i fan que realment el sentiment i l’extensió de la nostra institució es transmeti i arribi a molts altres. DEP.

Agafant com a exemple l’actitud d’en Jandro, voldria que fossin extensibles aquestes ganes de pertinença a tothom, tot desitjant-vos un molt bon estiu i que realment puguem fer tot allò que tenim al cap. 

Jordi Triola Guillem

President